شبکه‌های اجتماعی بنگاه‌های خبررسانی می‌شوند


تعداد آن گروه از افراد که توییتر و فیس‌بوک برایشان به موثق‌ترین منبع انتشار اخبار تبدیل شده روز‌به‌روز در حال افزایش است. این فرایند صعودی در حالی دنبال می‌شود که نتایج حاصل از یک بررسی جدید نشان داد از مجموع کاربرانی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، تعداد بیشتری برای دریافت آخرین اخبار و اطلاعات به صفحه اختصاصی خود سر می‌زنند و بخش کمی از کاربران حضور اجتماعی آنلاین خود را با هدف سرگرمی دنبال می‌کنند. در این بررسی همچنین مشخص شد کاربران به شبکه‌های اجتماعی معروف متصل می‌شوند تا در زمینه‌های مختلف اطلاعات کسب کنند و به‌عبارت دیگر، آخرین اخبار را در حوزه‌های مختلف به‌دست آورند.
مطالعه جدید را مرکز تحقیقاتی Pew Internet با همکاری بنیاد James L. Knight انجام داد و در پایان ۶۳ درصد مشترکان توییتر و ۶۳ درصد مشترکان فیس‌بوک اعلام کردند مهم‌ترین منبع خبری آنها برای کسب آخرین اخبار و اطلاعات در زمینه‌های مختلف را شبکه‌های اجتماعی تشکیل می‌دهند و حتی برای مطلع‌شدن از اتفاقات و برنامه‌های مختلف هم سراغ همین پلتفرم‌ها می‌روند. این ارقام نسبت به سال ۲۰۱۳ رشد قابل ملاحظه‌ای یافته است؛ زیرا در آن زمان ۵۲ درصد توییتری‌ها و ۴۷ درصد فیس‌بوکی‌ها برای در جریان قرار گرفتن آخرین اخبار بر پلتفرم‌های اجتماعی تاکید داشتند.
** پلتفرم‌های خبررسان

اگرچه هر دو شبکه اجتماعی برای انتشار اخبار و اطلاعات در اولویت یکسان به‌سر می‌برند، اما باید توجه داشت که در نحوه خبرپراکنی و اطلاع‌رسانی میان این دو شبکه اجتماعی تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. این تفاوت‌ها موجب شده تا عکس‌العمل کاربران در جریان خواندن هر یک از خبرها روی صفحه شخصی خود متفاوت باشد. برای مثال، تعداد کاربرانی که در توییتر پس از خواندن یک خبر آن را دنبال (Follow) می‌کنند، نسبت به فیس‌بوکی‌هایی که خبرهای مورد علاقه خود را لایک می‌کنند دو برابر بیشتر است. اگر بخواهیم این قضیه را به‌طور دقیق‌تر بررسی کنیم، گفته می‌شود ۵۹ درصد کاربران توییتر پس از خواندن خبر مورد نظر خود آن را فالو می‌کنند و در مقابل ۳۷ درصد فیس‌بوکی‌ها کلید لایک را برای خبر مورد علاقه خود را فشار می‌دهند. تفاوت مذکور به‌دلیل آن صورت می‌گیرد که توییتر اخبار آنی و رویدادهای پیرامون‌ را سریع‌تر و کامل‌تر پوشش می‌دهد و کاربران خود را به‌صورت گسترده‌تر در جریان اتفاقات زنده و مستقیم می‌گذارد.
این نتایج در حالی به‌دست آمده که دو شبکه اجتماعی مذکور طی چند ماه گذشته تمرکز خود بر نحوه انتشار اخبار را چند برابر افزایش داده‌اند. توییتر به‌زودی قابلیتی را با نام Project Lightning ارایه می‌دهد تا به‌صورت اختصاصی به یک بنگاه خبررسانی تبدیل شود. این قابلیت به عموم کاربران که حتی در توییتر عضویت ندارند امکان می‌دهد توییت‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای مرتبط با اتفاقاتی که به‌صورت زنده در حال انجام است ببینند، در جریان آخرین اطلاعات قرار بگیرند و گزارش‌های منتشرشده از سوی اتاق‌های خبر و هیات‌های تحریریه را مشاهده کنند. در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی توییتر شرکت Periscope تولیدکننده ابزار اجتماعی انتشار ویدیوهای کوتاه را خریداری کرد و توضیح داد که از این پس برای اطلاع‌رسانی در زمینه اتفاقات زنده و مستقیم تمرکز ویژه دارد.
در این میان شرکت فیس‌بوک در ماه می ۲۰۱۵ سرویس جدیدی با نام Instant Article را به‌صورت آزمایشی ارایه کرد که به شرکت‌های رسانه‌ای امکان می‌داد آخرین اخبار و گزارش‌های خود را به‌صورت مستقیم روی پلتفرم فیس‌بوک منتشر کنند و دیگر مجبور به انتشار لینک‌های مربوطه نباشند. همچنین ماه ژوئن گذشته فیس‌بوک قابلیت جدیدی با نام Trending را در اختیار مشترکان خود گذاشت تا بتوانند به‌صورت زنده و مستقیم در جریان تمام رویدادهای مختلف جهان قرار بگیرند و اخبار مرتبط با آن را کسب کنند. کاربران با این سرویس همچنین می‌توانند بر اساس موضوع اخبار را فیلتر کنند و از میان بخش‌های مختلف شامل سیاست، اقتصاد، علوم، فناوری، ورزش، سرگرمی و …،‌ خبرهای مربوط به بخش‌های مورد نظر خود را در اختیار بگیرند.

قبلی روش‌هایی ساده برای کنترل خشم
بعدی جدیدترین متدهای عکاسی از اشیاء

بدون دیدگاه

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *